Hughes 530E
Hughes patří k vrtulníkům, které mě okouzlily už kdysi dávno při sledování seriálu Deadly Encounter s Larry Hagmanem v hlavní roli. Poletování s mini titanem jsem jakštakš zvládl, ale ve vzduchu tomu ke vzhledu skutečného vrtulníku jaksi něco chybělo. Pustil jsem se do stavby vlastní kapoty, protože na trhu ještě žádná nebyla. Něž jsem ji dokončil tak už v prodeji byla od Alignu, ale s trochu zjednodušenými tvary a hračkovitým vzhledem. Takže těch strávených hodin nelituji.
Kapota je laminátová skořepina laminovaná do negativní formy z lukoprenu. Zasklení lisované z durofolu a zevnitř nastříkané kouřovou barvou na lexan. Nohy podvozku mají jádro z uhlíkové trubky s dolepeným profilem z balzy a celek je přelaminován skelnou tkaninou. Lyžiny jsou z ohnuté hliníkové trubičky. Model má funkční osvětlení z LED, rozvod je z kablíků od vyřazených sluchátek. K pozičním světlům vedou vniřkem podvozku. Povrchovka byla nastříkána sprejem. Serva Hs 55 a HD 201 HB na vrtulce, gyro Logitech 2100, přijímač Schulze 8,35
Asi po půl roce jsem usoudil, že modelu do maketovosti stále něco chybí, a to počet listů. 5-ti listou hlavu od Lighting heli se mi povedlo sehnat přes modelbazar. Po její montáži nastalo zděšení, po roztočení mě málem mechanika utekla ze stolu jak to házelo. Při otáčení byl rozkmit konců gripů 1,5 mm nahoru a dolů. Reklamace neměla smysl, protože podle Run Ryderu mají stejný problém všichni. Asi to soudruzi v číně líp vyrobit neuměj. Kamarád mě vysoustružil z duralu novej střed a protože děličku nikdo neměl byly otvory pro osy gripů vrtány v přípravku. Výběr listů byl taky oříšek. Jsou potřeba pružné s těžším koncem. Radil jsem se s několika vrtulníkáři kteří létají s vícelistem a osadil Bílé listy od MScomposit. Zálet odstrojené mechaniky potvrdil kvalitu a vlastnosti těchto listů. Stroj je dostatečně stabilní a rozumě ovladatelný, jen nesmí příliš foukat.
Odpor 5-ti listů byl nad síly sériového motoru a tak byl nahrazen AXI 2217/5H s chladícím větrákem a s pastorkem 11z. Otáčky rotoru jsou 1900, tah a stabilita jsou vynikající, jen zase nestíhal ocasní rotor. Pan Šátek z Peček mě vyrobil na míru nové kolečko náhonu 25 zubů místo původních 28. Tím se otáčky a účinost vrtulky zvedla tak,že s letovými vlastnostmi jsem spokojen.
Náhledy fotografií ze složky Hughes 530